Speak-up and start a conversation
De tegendraadse kijk van Netflix op organisatiecultuur

“Eén van de belangrijkste documenten die Silicon Valley ooit heeft voortgebracht”, zei Sheryl Sandberg, COO van Facebook, over de “Netflix Culture Deck”. Het document is meer dan 11 miljoen keer bekeken, meer dan 60.000 keer gedownload en bijna 30.000 keer gedeeld. Niet slecht voor een 124 pagina’s tellende identity statement. In deze blog onderzoek ik wat de aanpak van Netflix zo bijzonder maakt.

Prestatiecultuur

De Netflix Culture Deck staat vol opmerkelijke ideeën. Meest controversieel: de ongekende nadruk op topprestaties, ofwel “outstanding” employees only”. Wie gewoon behoorlijk zijn werk doet, voldoet niet en kan vertrekken. Met een uitstekende “severance package”, dat dan weer wel. En vrij uniek in de Amerikaanse cultuur: hard werken geldt niet als een verdienste, het enige wat telt zijn resultaten. Waarom? Netflix stelt dat één uitmuntend presterende medewerker meer voor elkaar krijgt en minder kost dan twee die slechts naar behoren presteren. Netflix erkent ruiterlijk dat haar cultuur niet voor iedereen is en maakt de vergelijking met professionele topsport “We are a pro-sports team”. Maar “cut-throat competition” wordt daarbij niet getolereerd. Samenwerking is een hoeksteen van de Netflix-cultuur: “Brilliant jerks are not accepted”.

Autonomie

Om aan de hoge verwachtingen te kunnen voldoen, krijgen medewerkers veel vrijheid. Alles is er bij Netflix op gericht medewerkers zelf beslissingen te laten nemen. Managers zijn er alleen om daarbij richting te geven en ondersteuning te bieden. En over vrijheid gesproken: privé-bellen op het werk of even wat kopietjes maken voor thuis is geen probleem: “more efficient and inconsequential”. Ook heeft Netflix alle regels rondom vakantie afgeschaft. Vakantie nemen doe je naar behoefte en iedereen wordt aangemoedigd om minstens 30 dagen per jaar echt weg te zijn. Ook de regels voor het declareren van kosten zijn afgeschaft: “Act in the best interest of Netflix”, luidt de boodschap.

Alle neuzen dezelfde kant op

Onder het motto “highly aligned, loosely coupled” streeft Netflix ernaar om zo weinig mogelijk tijd te besteden aan afstemming tussen verschillende afdelingen en silo’s. Behalve als het gaat om doelstellingen en strategie. Vertrouwen is belangrijker dan het vooraf previewen en accorderen van voorstellen. Het doel is “to be big and fast and flexible”.

Context bieden

Hoe meer vrijheid, hoe groter het belang van een gemeenschappelijk kompas. Daarom besteed  Netflix veel aandacht aan wat ze noemt “het verduidelijken van de context” voor haar medewerkers. Denk aan strategie, doelstellingen, en de aannames waarop deze zijn gebaseerd. Waarom? Uit onderzoek blijkt dat top-mensen beter uit de verf komen als ze de context begrijpen. Netflix heeft daarom een opleidingsinstituut voor nieuwe medewerkers, organiseert regelmatig afdelingsbijeenkomsten en betracht maximale openheid over strategie en resultaten.

Niet-onderhandelbaar gedrag

Ook een gemeenschappelijke identiteit en waarden kunnen helpen medewerkers meer context te bieden. Terecht stelt Netflix dat “corporate values” meestal een papieren tijger zijn. Bij Netflix, en dit is misschien wel het meest interessante aspect van de culture deck, is dat niet zo. De kernwaarden worden op zeer doorwrochte wijze toegelicht en uitgewerkt tot concreet gedrag, zoals: “you treat people with respect, independent of their status or disagreement with you” en “You are non-political when you disagree with others”. En net zo belangrijk: er worden consequenties aan de kernwaarden verbonden. Dit “niet-onderhandelbare gedrag” zoals Netflix het omschrijft, dient als grondslag voor beloning, promotie en ontslag.

 

  • Delen Op

Diensten

Meer verhalen